Persoonlijke hulpmiddelen

Home > Over NPO > Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Op kantoor krijgen we regelmatig een zelfde type vragen. Om u snel van dienst te zijn, vindt u hier antwoorden op vragen die regelmatig gesteld worden. Ook in Op (de) Hoogte besteden we regelmatig aandacht aan veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen week 19 - 2021

Bij het inloggen krijg ik de melding dat mijn lidnummer ongeldig is. Hoe kan dit?
Uw volledige verenigingslidnummer dient achter elkaar te worden ingetoetst. Dus geen streepje, punt, spatie of iets dergelijks ertussen.
 
Iemand heeft online een overschrijvingsaanvraag gedaan, maar ik heb daarover geen mail ontvangen. Hoe kan ik de aanvraag nu goedkeuren?
De mail heeft u niet nodig om een aanvraag goed te keuren. U logt in, gaat naar ‘mijn overschrijvingsaanvragen’ en daar staat de aanvraag. Die kunt u vervolgens goedkeuren. Op de NPO website kunt u een beschrijving waarin het overschrijven stap-voor-stap beschreven wordt bekijken of de videoinstructies bekijken.
 
Ik wil ringen nabestellen. Hoe doe ik dat en wat zijn de kosten?
Ringen kunt u nabestellen bij de ringenadministrateur van uw vereniging. Die plaatst de bestelling.
Vaste voetringen: per 20 stuks
Chipringen: per 50 stuks
Ladies League (vaste voetring + chipring): per stuk

De nabestellingskosten zijn € 25,-- per keer (dit geldt niet voor de Ladies League ringen tenzij het een gecombineerde bestelling is met andere ringen).

Veelgestelde vragen week 18 - 2021

Online overschrijven van een ringnummer lukt niet. Wat nu?
U gaat met het eigendomsbewijs naar de overschrijvingsfunctionaris van uw vereniging, die kan het ringnummer overschrijven op uw naam.

Ik heb mijn Nederlandse eigendomsbewijzen retour ontvangen, maar waarom staan ze niet op mijn naam?
Die schrijven wij niet over op ons kantoor. Hiermee kunt u naar uw vereniging gaan. De overschrijvingsfunctionaris van uw vereniging kan die op uw naam overschrijven.
 

Mijn (klein)kind wil een spreekbeurt houden. Heeft u informatie?
We kunnen een informatieboekje en uitdeelmateriaal verstrekken. De volgende gegevens hebben we nodig:

  • naam
  • adres 
  • leeftijd van het kind
  • aantal klasgenootjes 
  • de datum van de spreekbeurt. 


Geeft u ruim van tevoren aan wanneer de spreekbeurt wordt gehouden?

 

Veelgestelde vragen week 17 - 2021


Ik wil graag een promohokje aanvragen. Kom ik hiervoor in aanmerking?

Het promohokje is speciaal ontworpen om nieuwe (jeugd)leden en geïnteresseerden op een voordelige manier in contact te laten komen en kennis te laten maken met de duivensport. Een dergelijk hokje is bedoeld voor personen die niet eerder in aanraking zijn (geweest) met de duivensport, bijv. via een familielid.

Ik heb een mail ontvangen waarin staat dat mijn Nederlandse duif niet is overgeschreven. Wanneer kan ik mijn eigendomsbewijs terug verwachten?

Het streven is het eigendomsbewijs op dezelfde dag naar u terug te sturen, zodat u het alsnog snel kunt laten overschrijven door de overschrijvingsfunctionaris van uw vereniging.

Een duif van mij is overgeschreven naar een ander lid en dat wil ik niet. Ik heb het eigendomsbewijs. Hoe kan dit?

Nederlandse ringnummers worden binnen de vereniging overgeschreven. De ringnummers worden handmatig ingetoetst. Regelmatig komt het voor dat er vergissingen worden gemaakt. Er wordt bijv. een onjuist jaartal of een cijfer niet goed ingegeven waardoor het verkeerde ringnummer wordt overgeschreven. Overkomt u dit, dan kunt U dit doorgeven via de mail: info@duivensportbond.nl waarna het ringnummer wordt teruggezet op uw naam. Het is dus niet zo dat het betreffende andere lid uw duif heeft. Een duif kan enkel worden overgeschreven op naam van een ander lid wanneer het eigendomsbewijs wordt getoond.

Veelgestelde vragen week 16 - 2021

Wanneer meld ik een opgevangen duif?
Wanneer deze langer dan 1 dag bij u verblijft. U dient de duif wel te hebben gevangen zodat het nummer kan worden afgelezen wat op de ring is vermeld. Wanneer de duif vast zit, heeft de eigenaar de mogelijkheid ervoor te zorgen dat de duif weer terug komt op het eigen hok.
 
Kan mijn telefoonnummer worden gewijzigd?
Is uw telefoonnummer gewijzigd of staat het niet juist in de ledenadministratie? Geef dat dan door aan de ledenadministrateur van uw vereniging. De vereniging kan inloggen in de administratie van de NPO en uw gegevens aanpassen. U kunt ook zelf inloggen op mijn.duivensportbond.nl en een account aanmaken. U kunt dan zelf uw gegevens beheren.
 
Hoe kan ik zien welke ringnummers op mijn naam staan?
U kunt inloggen op mijn.duivensportbond.nl en een account aanmaken. U kunt dan bij ‘Mijn ringen’ bekijken welke ringnummers op uw naam zijn geregistreerd.

Veelgestelde vragen week 15 - 2021

Op welke wijze ontvang ik bericht wanneer een opgevangen duif van mij is gemeld?
Wanneer er een duif bij de NPO wordt gemeld, ontvangt de eigenaar hiervan per mail een bericht. Tenzij het mailadres niet bekend is, dan wordt de eigenaar een brief gestuurd. Check in uw mailbox ook altijd de map Spam oftewel ongewenste mail.

Mag ik voor overschrijving van mijn buitenlandse eigendomsbewijzen ook een foto maken?
Ja, dit is mogelijk. U kunt de buitenlandse eigendomsbewijzen opsturen naar het NPO Bureau in Arnhem, maar u mag ook een foto maken van die eigendomsbewijzen en deze per mail sturen naar info@duivensportbond.nl

Welke gegevens moet ik vermelden wanneer ik geld overmaak voor een duplicaat?
Een duplicaat kan online worden aangevraagd. Indien u liever geld overmaakt voor een duplicaat, dient u het (de) betreffende complete ringnummer(s) en uw verenigings/lidnummer te vermelden bij de omschrijving.

Veelgestelde vragen week 14 - 2021 

Er zijn duiven van mij overgeschreven, maar ik heb geen toestemming daarvoor gegeven. Hoe kan dit?

Dit zijn duiven die zijn overgeschreven door de overschrijvingsfunctionaris van de vereniging. Hiervoor hoeft u geen toestemming te geven. Deze toestemming is enkel van toepassing wanneer online een overschrijving wordt aangevraagd.

Veelgestelde vragen week 13 - 2021 

Inloggen lukt niet met combinatie lidnummer. Wat nu? 
Met een combinatienummer kan nooit worden ingelogd. Dit is enkel mogelijk met het individuele verenigingslidnummer. Is het nummer u niet bekend, kunt u dit navragen bij uw vereniging.

Hoe krijg ik Belgische duiven op mijn naam? 
De Belgische eigendomsbewijzen kunnen worden opgestuurd naar het Bureau NPO, Postbus 60102, 6800 JC  Arnhem waar de ringnummers worden geregistreerd en doorgegeven aan de Belgische Bond (KBDB). De KBDB schrijft deze ringnummers over op naam van het betreffende lid.

Veelgestelde vragen week 12 - 2021

Neerlands Postduiven Orgaan: Hoe kan het dat ik het Neerlands Postduiven Orgaan niet ontvang? 

Het Neerlands Postduiven Orgaan is geen officieel orgaan van de NPO. Het wordt niet door ons uitgegeven en verzonden. Voor vragen of informatie kunt u contact opnemen met het Neerlands Postduiven Orgaan. Op www.neerlandspostduivenorgaan.nl vindt u alle (contact)informatie.

Vraag vanuit verenigingsfunctionarissen bij overboeken van ringen: Waarom krijg ik geen gegevens in beeld wanneer ik een verenigingslidnummer invoer?

Dat kan liggen aan de browser waarin u werkt. Kiest u voor een andere browser, bijv. Google Chrome, zal het wel lukken. U krijgt dan de leden van de vereniging in beeld. Voor de gegevens van de leden is een rondje weergegeven. U klikt op het rondje voor het betreffende lid waarna u het ringnummer/de ringnummers kunt invoeren. Ook kunt u het verenigingslidnummer direct invoeren waarna enkel de gegevens van het lid in beeld zijn.

Online overschrijven lukt niet:

Het is nog niet mogelijk voor combinaties om een account aan te maken. Zij kunnen dus niet inloggen met hun combinatienummer. Overschrijvingen kunnen wel door een van de combinatieleden worden goedgekeurd. Ook kunt u uw duiven van de combinatie op uw eigen lidnummer overzetten en andersom.

Als een liefhebber niet actief is, kan hij ook geen account maken. In deze gevallen kunnen de buitenlandse eigendomsbewijzen naar het kantoor in Arnhem (Papendal) gestuurd worden. Met Nederlandse eigendomsbewijzen kunt u terecht bij de overschrijvingsfunctionaris van uw vereniging die ze overschrijft.

Als u een aanvraag of overdracht doet, vult u dan het lidnummer van de andere liefhebber in. Er wordt dan gecontroleerd of de duif inderdaad bij dat lidnummer hoort. Omdat u ingelogd bent is uw nummer al bekend.

Wat moet ik doen als ik niet online kan of wil overschrijven?


Online overschrijven is momenteel nog niet mogelijk voor:

  • leden zonder account
  • overschrijven van of naar inactieve leden
  • overschrijven van buitenlandse eigendomsbewijzen

In deze gevallen kunt u alleen overschrijven door met de eigendomsbewijzen naar de overschrijvingsfunctionaris van uw vereniging te gaan, die de ringnummers overschrijft op uw naam. Enkel buitenlandse eigendomsbewijzen dienen voorlopig nog opgestuurd te worden naar Postbus 60102, 6800 JC te Arnhem.

Voor meer informatie: 
https://www.duivensportbond.nl/inloggen/inloggen-op-mijn-duivensportbond.nl

Ladies League: De ringen van de Ladies League staan nog niet op mijn naam, hoe doe ik dat? 

Dit hoeft u niet zelf te doen, wij doen dit zeer binnenkort op het Bureau. Als u op naam van iemand anders speelt, komt de duif op zijn/haar naam in de gewone uitslagen en wordt speciaal voor de Ladies League competitie de naam van de betreffende dame gebruikt. 

Ladies League: Kan ik nog Ladies League ringen bestellen?

Dit is niet meer mogelijk voor dit jaar.

Overschrijven: Hoe schrijf ik duiven op mijn naam?

Nederlandse ringnummers kunnen worden overgeschreven binnen de vereniging door de overschrijvingsfunctionaris. Deze worden niet meer overgeschreven op het NPO Bureau. Enkel personen, die geen lid meer zijn, kunnen de Nederlandse eigendomsbewijzen opsturen ter overschrijving naar:

NPO
Postbus 60102 
6800 JC te Arnhem

Buitenlandse eigendomsbewijzen dienen voorlopig nog wel naar het NPO Bureau te worden gestuurd ter registratie/overschrijving. Daarbij een briefje met persoonlijke gegevens en de betreffende ringnummers.

Na het verwerken krijgt u een mail met de overgeschreven nummers en ontvangt u de eigendomsbewijzen retour. Dit duurt ongeveer twee weken. U kunt deze informatie ook vinden op onze site onder Service > Ringen.

Tevens kunnen ringen online worden overgeschreven.

Chipclips: Ik heb gladde ringen gekregen, maar ik gebruik chipclips. Kan ik de gladde ringen omruilen voor combiringen?

Nee dat is niet meer mogelijk, er worden geen combiringen meer gemaakt. In 2018 is een actie geweest om ze om te ruilen voor chipringen. Hiervoor zijn destijds alle verenigingen benaderd.

Duplicaat: Hoe vraag ik een duplicaat eigendomsbewijs aan?

  • 1-5 duplicaten: Door in te loggen op onze site kun je zelf een aanvraag invoeren en deze ook meteen via IDeal betalen. De aanvraag is dan direct in behandeling genomen.
  • Vraag je meer duplicaten aan en passen de gegevens niet op de overschrijving, stuur dan een e-mail met deze gegevens naar de ringenadministratie en geef hierin aan dat het te betalen bedrag is overgemaakt. Vermeld in dit e-mailbericht je volledige adres.
  • Heb je (nog) geen account of lukt het niet om deze aan te maken omdat het e-mailadres nog niet bekend is in de administratie, maak dan per kopie dat je wilt aanvragen € 5,00 over op NL51 INGB0000019666 t.n.v. NPO Veenendaal. Bij de overschrijving vermeld je het jaartal, ringnummer en je verenigingslidnummer. 
  • Meer dan 5 kopieën: Vraag je meer dan 5 kopie-eigendomsbewijzen aan? In dat geval geldt vanaf de zesde aanvraag een ander bedrag, namelijk € 2,50. Heb je bijvoorbeeld 10 kopie-eigendomsbewijzen nodig, dan maak je 5x € 5,00 + 5 x € 2,50 = € 37,50 over.


Duplicaten: Hoe lang duurt het voordat ik het duplicaat ontvang?

Als de aanvraag in behandeling is genomen, ontvangt u hiervan per post of per mail bericht. Na 30 dagen is het voor ons mogelijk om een duplicaat uit te draaien. In de tussentijd wordt de aanvraag gepubliceerd in Op de Hoogte en heeft een eventuele voormalige eigenaar kans te reageren als hij bezwaar heeft tegen de verstrekking. 
Als u het duplicaat krijgt toegestuurd, staat de duif ook al op uw naam.
U kunt deze informatie vinden op onze site onder Service > Ringen.

Duplicaten: Geldt de wachttijd van 30 dagen voor een duplicaat ook voor mijn eigen duif? Kan dit niet sneller?

Er wordt in ons programma geen onderscheid gemaakt tussen eigen duiven en duiven die u van een ander heeft gekocht/gekregen. Ook voor uw eigen duif geldt dus een wachttijd van 30 dagen.

Teletekst: We hebben gehoord dat de Teletekstpagina verdwijnt, waar kan ik nu de lossingsberichten en de uitslagen zien?

De actuele lossingen en uitslagen zijn in ieder geval te vinden op onze site, ze staan op de homepage en ook in de menubalk onder het kopje Vluchten bij Wie lost waar en hoe laat en onder Uitslagen Afdelingen. We bekijken nog of er een oplossing te vinden is naast de site voor leden zonder computer of internet. Wanneer er een oplossing is, maken we deze z.s.m. bekend.

 

Realisatie door Four Digits op basis van Plone.