Blog 25 juli 2025
Jonge duivenvluchten: tijd voor evaluatie en actie
Hoe verder met de jonge duiven?
Afgelopen week hebben wij u tot en met het laatste moment op de hoogte gehouden met de beschikbare informatie over de mogelijke vluchten met de jonge duiven. Vervolgens hebben zaterdagmorgen alle actoren, dus IWB, Zimoa, lossingscoordinatoren en hoofdconvoyeurs er alles aan gedaan om de vluchten zo maximaal mogelijk te laten verlopen. Het was al een verschillend landschap geworden, omdat de besturen van de afdelingen 5 en 6 de vluchten bij voorbaat hadden afgelast en afdeling 4 de vlucht naar de maandag had verplaatst.
Als je dan naar het resultaat kijkt, zie je dat het verloop erg verschillend is geweest. Er zijn afdelingen waar het redelijk tot goed verlopen is, maar ook afdelingen waar het veel minder goed is gegaan. Natuurlijk heeft iedereen zo zijn eigen ideeën over de vluchten met jonge duiven. Je kunt het bijna vergelijken met een vliegprogramma, waar ook iedereen wel zijn mening over heeft.
Ik ben er voor 100% van overtuigd dat professioneel onderzoek nodig is om tot verbeteringen te komen, met name als het gaat over het vervoer en het lossen van de duiven. Immers op dit moment denkt zo ongeveer iedere afdeling dat ze het prima in orde hebben. Dat is ook niet vreemd, want iedere afdeling doet het best mogelijke naar eer en geweten. Maar is het ook allemaal optimaal? En werkt alles altijd zoals het bedoeld is? Dan heb ik het over wat wij kunnen beïnvloeden. Met minder kilometers beginnen? Wij zitten nu vaak na twee vluchten al boven de 200 kilometer. Minder duiven in de mand?
Dan de wijzigende weersomstandigheden waar wij mee te maken hebben, die zijn ook zeker van invloed, en …. wij weten nog lang niet alles. De beste remedie is onderzoek.
Vluchten die minder goed verlopen, zijn zeer slecht voor de liefhebbers, maar hebben ook de nodige impact naar de buitenwereld. En ook dat laatste is ook zeer begrijpelijk.
Wat kunnen wij wel beïnvloeden en wat niet? En wat is nodig voor de jonge duiven om ze goed op te leiden? Ik denk dat wij samen moeten zorgen voor veel meer flexibiliteit. Wat bedoel ik daarmee? Mogelijk eerder starten met de vluchten, zodat er alleen gevlogen kan worden als het verantwoord is. Verantwoord is het bijvoorbeeld voor veel afdelingen zeker niet als het oosten of zuid-oosten wind is. Daar hebben wij de laatste jaren steeds vaker mee te maken. Als wij het strakke vliegprogramma loslaten en die weken skippen, komen er zeker voldoende mogelijkheden in de periode van eind mei tot en met september.
Uiteraard kunnen wij ook wat meer out of the box denken en bij oosten wind vluchten organiseren vanuit Duitsland. Uiteraard moet je dan ook aandacht besteden aan het africhten vanuit Duitsland.
Willen wij een Landelijke competitie met kampioenen behouden dat kan. Bijvoorbeeld 6 vluchten die tellen voor de kampioenschappen, waarbij verschillende afstanden gelden waaraan voldaan moet worden. Want opleiden van de jonge duiven is van essentieel belang en daar hoort ook voldoende afstand bij. Ik start graag de discussie en zou graag zien of u zich kunt vinden in een andere aanpak, zoals boven omschreven. Als u deze poll invult kunt u uw mening weergeven.
Jonge duiven staan nog niet allemaal op naam
De liefhebbers en de verenigingsfunctionarissen hebben veel jonge duiven op de juiste naam gezet. Dank daarvoor! Maar ik moet helaas ook constateren dat er nog werk aan de winkel is. Uiteraard is het de verantwoordelijkheid van de betreffende liefhebber, maar ik verzoek ook de verenigingen om ervoor te zorgen dat de duiven op naam komen te staan. Tevens hebben alle afdelingen ook vanuit het NPO Bureau bericht gehad om - daar waar nodig - de verenigingen aan te spreken op hun verantwoordelijkheid. Het is niet alleen dat het voor de organisatie nodig is, maar ook om de eigenaar te contacten als de duif ergens wordt opgevangen.
Grand Prix Bergerac
Inmiddels zijn hopelijk de duiven van deze Grand Prix gelost in Bergerac. Het zijn dit jaar 21.014 duiven. Vorig jaar waren dat er nog 28.447, een daling die best wel verklaarbaar is volgens mij. De Marathonvluchten zijn naast de andere vluchten ook pittig geweest en daarnaast is er een overvol vliegprogramma. Maar ruim 21.000 duiven in concours vanuit Bergerac is nog steeds een geweldig aantal. Sponsor Benzing van deze Grand Prix wenst iedere deelnemer veel succes en geeft dit weer met een speciaal ontworpen logo. Dank voor de sponsoring! Uiteraard wens ik ook alle deelnemers veel succes bij deze laatste middaglossing!
Voorlopige eindstanden Dagfond
De resultaten van de laatste Dagfondvlucht zijn verwerk en dus zijn de voorlopige eindstanden bekend voor alle disciplines, dus, senior, jongeren en Ladies League.
Op deze voorlopige eindstanden zijn reclames mogelijk tot en met 14 augustus 2025. Deze kunnen worden gestuurd naar info@duivensportbond.nl
Nationale Kampioenen Midfond
De reclameperiode is verstreken, dus de Nationale Kampioenen zijn bekend. Alle landelijke kampioenen van harte gefeliciteerd.
Mooie filmopnamen van Nationale winnaars en verslagen van Grands Prix
Ook deze week weer mooie opnamen van trotse winnaars van een Nationale vlucht. Het zijn:
- Freek Smit (Zwartemeer) - Nationaal winnaar GP Issoudun
- Junior van Beveren (Nieuw-Namen) - 1e Nationaal Issoudun II
- Nico Konijn (Alkmaar) - Nationaal winnaar Bressols
En mooie reportages uit het Spoor der Kampioenen; deze week van de Grand Prix Agen en de Grand Prix Midi France. De verschillende winnaars worden in het zonnetje gezet!