Van de NPO Bestuurstafel

Van de NPO Bestuurstafel

De NPO is in gesprek met de KBDB over een internationale dubbeling op een aantal (4-5) voormalige ZLU-vluchten. Die gesprekken lopen nog en op dit moment is er nog geen akkoord. Het belangrijkste geschilpunt lijkt te zijn dat wij verantwoordelijk willen zijn voor de Nederlandse duiven wat vervoer en lossen betreft naast nog een aantal andere punten.

We hebben hele goede redenen om verantwoordelijk te willen zijn voor het vervoer en lossen van onze eigen duiven:

  1. Het is voor de NPO essentieel controle te hebben en te houden op Nederlandse duiven welke deelnemen aan internationale wedvluchten. Dat heeft alles te maken met een meekijkende overheid. Net als in België wordt de duivensport in Nederland door de overheid scherp gevolgd en is de publieke opinie steeds kritischer over sport met dieren.
    Als NPO hebben wij het volgende systeem opgezet:
    1. Onze vervoersmiddelen zijn gecertificeerd en voorzien van online meet- en registratieapparatuur waarmee we continue en op afstand temperatuur, CO2 en luchtvochtigheid in de duivencontainer tijdens het transport meten en vastleggen.
    2. Het vervoer is geregeld in het onlangs vernieuwde NPO Vervoersreglement. In dit vervoersreglement zijn belangrijke bepalingen opgenomen die voortvloeien uit wetenschappelijk onderzoek naar vervoercondities en gedrag van postduiven.
    3. We maken gebruik van een professioneel meteo bureau.
    4. We kennen een Hitteprotocol en Risicotabel Lossingen.
    5. We hebben voor onze lossingsfunctionarissen een Lossingsportal
    6. We hebben het Instituut Wedvlucht Begeleiding (IWB) welke de lossingsfunctionarissen ondersteunt
    7. Er is een Lossingsprotocol
    8. We hebben ons eigen wetenschappelijk instituut de WOWD welke wetenschappelijk onderzoek verricht en bestuur en Ledenraad van de NPO gevraagd en ongevraagd adviseert.

In de tekst zijn de koppelingen opgenomen, zodat elk onderdeel eenvoudig te bekijken is.

Dat alles doen we om zo verantwoord mogelijk onze duiven te vervoeren en te lossen. Mochten er zich dan alsnog calamiteiten voordoen, dan is het van belang voor ons en van de overheid dat we kunnen verwijzen naar een deugdelijk totaal systeem van vervoer en lossen en dat we controle hebben op onze duiven. Ook wij kunnen een slecht verloop van een vlucht nooit helemaal uitsluiten ondanks al deze voorzorgsmaatregelen maar we hebben een deugdelijk systeem waar de Nederlandse overheid en controle instanties mee bekend zijn. U zult begrijpen dat we tegen deze achtergrond het vervoer en lossen van onze duiven niet uit handen kunnen en willen geven. De slecht verlopen internationale vlucht uit Narbonne van enige tijd geleden heeft ons heel wat hoofdbrekens gekost met name omdat we moesten uitleggen dat we geen controle hadden en dat onze systemen niet van toepassing waren. Dit hele punt van verantwoordelijkheid voor vervoer en lossing is voor ons principieel. Wij willen onze eigen duiven vervoeren en lossen.

  1. De 4 of 5 voormalige ZLU-vluchten die we toevoegen aan ons Nationaal vliegprogramma zijn Nationale vluchten met een vrijwillige internationale dubbeling. Wellicht dat het een kwestie van beleving is maar in onze ogen veranderd er niet veel behalve dan dat er een aantal internationale vluchten minder zijn, geen 7 meer maar 5. Wat betreft het vrijwillige karakter van de internationale dubbeling het volgende. Zoals gezegd zijn het Nationale vluchten waarop we de liefhebbers de optie bieden tegen betaling de duiven te dubbelen in een internationale wedstrijd die door België wordt georganiseerd. We verwachten een veel hogere deelname dan in het verleden aan deze vluchten. De vervoerskosten welke wij rekenen op de marathon van circa € 2,50-€ 3,00 per duif zijn ongeveer de helft van wat de ZLU in rekening bracht. Deelname aan een nationaal NPO concours is gratis, er is geen inleg. De veel lagere totaalprijs zal naar verwachting leiden tot een grotere deelname en dus in potentie ook een grotere deelname aan de internationale wedstrijd.
  2. Na de slecht verlopen internationale vlucht uit Narbonne hadden we al de volgende afspraken gemaakt. De ZLU is naar volle tevredenheid gebruik gaan maken van de lossingsondersteuning door het IWB en met het KBDB bestuur hebben we de afspraak gemaakt dat als één van de deelnemende landen niet akkoord is er niet wordt gelost. In feite verandert er weinig tot niets in de nieuwe situatie. Uiteraard zal onze nationale lossingscommissie altijd in overleg een goed gezamenlijk lossingstijdstip proberen te bepalen. En we hebben geen twijfel dat dit bijna altijd gaat lukken. Maar wij blijven eindverantwoordelijk voor het lossen van onze duiven.
  3. Nadat de ZLU is gestopt, hebben we onze liefhebbers een oplossing geboden voor de eerdere ZLU-vluchten met ochtendlossing. We willen uiteraard onze liefhebbers spelplezier blijven bieden. Wel is het zo dat de Nederlandse marathon kalender met 13 vluchten overvol was. In België zijn er “maar” 7 als vergelijk. Door het aantal vluchten terug te brengen naar in principe één per week maken we de marathon toekomstbestendig voor liefhebbers en vrijwilligers. We hebben nu tien marathonvluchten waarvan vijf met ochtendlossing en vijf met middaglossing. We hebben naar de KBDB en alle deelnemende landen onze goede wil getoond door Barcelona op te nemen en daarbij af te wijken van het principe van één vlucht per week. Ook hebben we aangeboden om in week 28 een 5e internationale vlucht op te nemen als de KBDB daar Marseille of Narbonne op kan programmeren. Voor Dax is in Nederland nauwelijks belangstelling (zie deelname overzicht in de bijlage). Het zijn dan weliswaar geen zeven internationale vluchten met ochtendlossing maar vijf, maar daar staat wel tegenover dat de Nederlandse deelname waarschijnlijk veel hoger zal zijn zoals uiteengezet bij punt 2.

We gaan ervan uit dat we eruit komen met de KBDB en dat we in ieder geval vijf grote fond-vluchten kunnen spelen in internationaal verband.

INFORMATIE VOOR LEDEN

Informatie voor leden