Blog 24 oktober 2025

Blog 24 oktober 2025

Meer dan waard!

Afgelopen woensdag hadden de Afdelingen Zeeland ’96 en Brabant 2000 hun opheffingsvergadering op de agenda van de Ledenraad staan. Het is fijn te vernemen en goed voor de duivensport dat beide keren de Ledenraad met overweldigende meerderheid heeft besloten om hun afdeling op te heffen. De vervolgstap is het in december oprichten van de nieuwe afdeling Zuid West. Hopelijk is dit een positief voorteken voor het overleg met de Afdelingen aanstaande zaterdag. De toekomst van de duivensport is het meer dan waard!

Nationaal Vliegprogramma 2026
De belangrijkste input van het voorgestelde Nationale vliegprogramma van 2026 komt van u, de 4.359 liefhebbers die de enquête hebben ingevuld. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de afgelopen jaren?

  • De Vitesse wordt als één blok afgewerkt en daarna volgt de Midfond ook als één aaneengesloten blok. Van deze zes Midfond-vluchten vallen er drie samen met een Dagfond-vlucht.
    Van onze leden was 52% voor het op één avond inkorven van de Midfond en de Dagfond. Dat zou in het voorgestelde programma dus drie keer kunnen; tenminste wanneer er een vlucht met twee nachten mand op het programma staat.
  • Uiteraard mag er op vrijdag ingekorfd worden voor een Midfond-vlucht met één-nacht-mand.
    Meerdere opties dus, zodat er ook per Afdeling nog keuzes gemaakt kunnen worden.
  • De grootste wijziging is aangebracht in het vliegprogramma van de Jonge duiven. Geen vastgestelde data voor de Jonge duiven maar een blok waarin de vluchten voor het Nationale Vliegprogramma georganiseerd mogen worden.
    Deze keuze heeft de steun van 79,3% van de leden. Uiteindelijk tellen er acht wedvluchten in de vastgestelde periode vanaf week 24 tot en met week 37. De laatste twee wedvluchten zijn NPO Grands Prix vluchten en tellen mee voor het Nationale Kampioenschap. Daar komen dus nog zes vluchten bij. Uiteraard moet elke Afdeling zelf wel vooraf vaststellen hoe ze het gaan invullen. Echter het vastgestelde schema kan worden gewijzigd als de weersomstandigheden er aanleiding toe geven. Kortom zien de weersomstandigheden er voor de Jonge duiven niet goed uit, bijvoorbeeld bij Zuid Oosten wind en hoge temperaturen, dan kan de Afdeling deze afgelasten en een ander weekend ervoor aanwijzen. Het is aan de Afdelingen hoeveel flexibiliteit ze willen en kunnen inbouwen. Het moet uiteraard ook allemaal te regelen zijn met het vervoer. De afstanden die worden aangegeven zijn indicatief, uiteraard afhankelijk van de start van de vluchten en de mogelijkheden.
  • Verder staan er vijf Dagfond-vluchten op het programma met één reserve vlucht. Van deze vijf zijn er twee semi-nationaal  en één nationaal.
  • Net als het afgelopen jaar hebben wij er zowel vijf middag- alsook vijf ochtendlossingen op staan. Met onze buurlanden en Belgische inrichters gaan wij het aantal vluchten dat Internationaal op het programma komt te staan nog bespreken.
  • Een andere belangrijke wijziging op het programma is de laatste kolom met mogelijkheden om de duiven met één nacht mand te trainen. De laatste jaren blijkt dat er behoefte is om de duiven te laten trainen met één-nacht-mand. Afdelingen maken hier gebruik van, maar ook de trainingen vanaf Hank etc. vallen hieronder. In de kolom wordt 200-300 km aangegeven, maar dat is een richting. Uiteindelijk gaan de Afdelingen die het organiseren daar zelf over.
  • Er waren voor deze vluchten al lossingsvergunningen nodig, maar er was nog niet altijd de verplichting om voor het lossing advies te vragen bij het IWB. Dat is vanaf volgend jaar wel verplicht. Dit laatste geldt dan overigens ook voor de Najaarsklassiekers.

Kortom een Nationaal Vliegprogramma met voldoende mogelijkheden voor alle disciplines en een andere aanpak van het Jonge duiven programma.

Concept Nationaal Vliegprogramma 2026

Vogelgriep
Helaas hebben wij de laatste weken weer te maken met uitbraken van de vogelgriep. Deze week in Dodewaard. Voor ons gelukkig dat het na het vliegseizoen is. Maar dat het telkens weer de kop op steekt is een teken dat het virus nog steeds aanwezig is en dat is vooral erg vervelend voor de houders van kippen en anders vogels. Uiteraard ook voor de betreffende ‘wilde’ vogels die het aangaat. 

Het valt op dat na het uitbreken van de vogelgriep er telkens een aantal vragen via telefoon en mail binnenkomen bij ons bureau op Papendal. Bijvoorbeeld mag ik mijn duiven wel loslaten nu ik in het gebied met vogelgriep woon? Blijkbaar speelt die vraag pas op het moment als wij er als liefhebbers mee in aanraking komen door in of in de omgeving van de 10 km zone wonen.  

Voor de zekerheid daarom nog een keer: vervoeren mag niet binnen de 10 km zone, dus daardoor ook niet deelnemen aan vluchten of tentoonstellingen. De eigen duiven loslaten mag als ze direct na het trainen maar weer worden binnen geroepen.

INFORMATIE VOOR LEDEN

Informatie voor leden