WIE LOST WAAR?

Klik hier om de actuele lossingsinformatie raadplegen.

Veelgestelde vragen

Aanvragen onderscheiding
+ Hoe vraag ik een onderscheiding aan?

Als bestuurslid van een vereniging kunt u per rmail een aanvraag indienen bij het NPO bureau. Vermeld in de mail:

  • de gegevens van het lid waarvoor u een onderscheiding wilt aanvragen
  • de verdiensten die hij/zij voor uw vereniging heeft verricht.

Een onderscheiding wordt toegekend op basis van de inzet van het lid voor de vereniging; een onderscheiding wordt niet alleen toegekend op basis van het aantal jaren lidmaatschap. Hierbij ook nog de link naar de betreffende informatie op de site: www.duivensportbond.nl/ereleden.


Communicatie
+ Hoe abonneer ik me op Op (de) Hoogte?

De digitale nieuwsbrief Op (de) Hoogte wordt wekelijks per mail verstuurd. Klik hier om aan te melden. 

+ Ik ontvang Op (de) Hoogte niet meer, wat kan ik doen?

Het komt voor dat Op (de) Hoogte terecht komt in de spambox / map ongewenste mail. Door info@duivensportbond.nl toe te voegen aan de 'witte lijst' (dit is een lijst met betrouwbare mailadressen), zodat mail die verstuurd wordt vanuit info@duivensportbond.nl niet meer gezien wordt als spam. 

Meer weten over hoe u mailadressen kunt toevoegen aan de witte lijst? Klik hier


Inloggen
+ Ik krijg melding dat mijn lidnummer ongeldig is. Hoe kan dit?

Om in te loggen vult u het volledige verenigingslidnummer in, zonder streepje, punt, spatie ertussen.


Ledenadministratie
+ Mijn telefoonnummer klopt niet. Wat nu?

Wanneer u inlogt met uw account, kunt u zelf het telefoonnummer aanpassen. Ook kunt u het juiste telefoonnummer doorgeven via de ledenadministrateur van uw vereniging.

Let op, niet alleen wijzigen bij het individuele lidnummer, maar ook bij het combinatienummer wanneer u in combinatie speelt!!

+ Hoe kom ik achter mijn (nieuwe) lidnummer?

U kunt uw (nieuwe) lidnummer opvragen bij uw vereniging.

+ Wat is een fantasienaam?

Uw naam op de uitslag komt meestal overeen met de naam in onze administratie. Bij combinaties hoort reglementair tenminste de naam van een van de leden er voluit in te staan.

Soms wordt gevraagd om meerdere namen bij een individueel lidnummer of een heel ander soort naam (een afkorting, samenstelling van namen of bedrijfsnaam) op de uitslag te zetten. In dat geval spreken we van een commerciële naam of fantasienaam. Dit is mogelijk tegen een betaling van 75 euro per jaar. 

U kunt een fantasienaam aanvragen door het bedrag over te maken op onze bankrekening NL51 INGB0000019666 onder vermelding "fantasienaam". Vermeld daarbij ook het lidnummer waar de naam bij hoort en wat de gewenste naam is. Wij zorgen dan dat deze in de ledenadministratie komt.

+ Ik ben secretaris, kan ik ook de ledenadministratie doen?

Ledenmutaties kunnen alleen worden uitgevoerd door de persoon aan wie de functie van ledenadministrateur is toegekend. Wanneer de ledenadministrateur inlogt, kan hij automatisch bij de gegevens van alle leden van de vereniging, hiervoor zijn geen speciale inlogcodes nodig.  


Op(ge)vangen duiven
+ Zijn er koeriersdiensten die duiven ophalen?

Ja er zijn gespecialiseerde koeriersdiensten. NPO werkt samen met HDV Koeriers. De kosten voor het ophalen van een duif via HDV Koeriers zijn voor rekening van de eigenaar. Meer weten over HDV Koeriers? Klik hier

+ Hoe meld ik een opgevangen duif met een Nederlandse ring?

 

  • Ga naar www.duivensportbond.nl.
  • Vul (in de groene button bovenaan de homepage) het jaartal en het 7-cijferige ringnummer in
  • U krijgt het telefoonnummer te zien van de eigenaar waarmee u contact kunt opnemen.

Hoe ziet (Nederlandse) ringnummer eruit?

Een ringnummer bestaaat uit

  • de landcode NL
  • een jaartal
  • 7 cijfers:

Voorbeeld van een ringnummer: NL 2021-1234567

+ Wanneer meld ik een opgevangen duif?

Wanneer deze een aantal dagen bij u verblijft. Dezelfde dag melden is niet nodig omdat de kans groot is dat de duif even uitrust en daarna vanzelf verder vliegt. 

Als u de duif meldt, moet u deze wel hebben gevangen, zodat het nummer kan worden afgelezen wat op de ring is vermeld. Wanneer de duif vast zit, heeft de eigenaar de mogelijkheid ervoor te zorgen dat de duif weer terug komt op het eigen hok.

+ Ik heb een duif gemeld, maar de eigenaar reageert niet. Wat nu?

Als eigenaar bent u verplicht te reageren op een melding van uw duif. U dient te laten weten of u de duif ophaalt, laat ophalen of het eigendomsbewijs opstuurt. Kom in ieder geval met een oplossing waar beide partijen tevreden over zijn.

+ Hoe weet ik wanneer een duif van mij wordt gemeld?

Wanneer er een duif bij de NPO wordt gemeld, ontvangt de eigenaar hiervan per mail een bericht. Tenzij het mailadres niet bekend is, dan wordt de eigenaar een brief gestuurd. Check in uw mailbox ook altijd de map Spam oftewel ongewenste mail.

+ Wat doe ik met een melding van een duif die niet meer van mij is?

Kent u de nieuwe eigenaar, verwijs de melder dan door. Het kan ook zijn dat de nieuwe eigenaar niet bekend is of dat u de gegevens niet meer heeft.

Kom altijd met een oplossing en laat de melder nooit zitten met de duif.

Vaak is het iemand die zelf geen duiven heeft en niet weet wat te doen met de duif. Neem desnoods contact op met het Bureau. Daar kan worden gezocht naar een postduivenvereniging in de buurt van de melder. U kunt met hen contact opnemen om te vragen of zij de duif voor u op willen halen bij de melder. 

+ Waarom word ik gebeld om een vreemde duif op te halen?

Wij ontvangen veel telefoontjes en mails van mensen die een duif in de tuin of op het balkon hebben zitten. Dat zijn over het algemeen mensen die geen duiven hebben en die niet weten wat ze moeten doen.
Wij voorzien deze mensen van advies, maar we geven ook regelmatig de contactgegevens door van de postduivenvereniging of een lid uit hun omgeving. Dit zodat men niet met de duif blijft zitten en de duif bij een postduivenliefhebber terecht komt die de verzorging/melding kan overnemen.

+ Moet een dierenambulance duiven ophalen?

De dierenambulance heeft als taak dieren in nood op te halen. Is er een eigenaar bekend van het betreffende dier, dan kunnen zij de kosten hiervoor verhalen op de eigenaar van de duif. Met een aantal dierenambulances is de afspraak gemaakt dat zij geen geringde duiven ophalen, maar dat zij doorverwijzen naar de NPO. Helaas hebben wij niet de mogelijkheid om alle dierenopvangadressen op te sporen, omdat daar geen overkoepelende organisatie van is en dus niet alles is ondergebracht onder één noemer.

+ Mijn duif zit bij een dierenambulance. Moet ik de kosten betalen?

Ja. De dierenambulance of andere opvang maakt kosten voor de duif. Men heeft de duif bij een particulier opgehaald, omdat die niet weet wat met de duif te doen. Zolang de duif op uw naam is geregistreerd, bent u de eigenaar en bent u verantwoordelijk voor de duif. Hierbij horen ook de kosten die voor uw duif zijn gemaakt.


Promotie
+ Kan ik een promohokje aanvragen?

Het promohokje is speciaal ontworpen om nieuwe (jeugd)leden en geïnteresseerden op een voordelige manier in contact te laten komen en kennis te laten maken met de duivensport. Een dergelijk hokje is bedoeld voor personen die niet eerder in aanraking zijn (geweest) met de duivensport, bijv. via een familielid.

Helaas is het op dit moment niet mogelijk een hokje aan te vragen.


Ringen
+ Ik krijg een mail dat iemand een duif van mij op zijn naam wil overschrijven, wat moet ik doen?

Als u een account heeft, kunt u inloggen en bij ‘Mijn overschrijvingsaanvragen” de aanvraag bekijken en goedkeuren.

Wanneer u niet kunt inloggen omdat u geen account heeft of kunt maken, dan kunt u dit aan de aanvrager meedelen. Deze kan zijn/haar eigendomsbewijs dan op naam laten zette in de eigen vereniging.

We ontvangen regelmatig mails met de mededeling dat men akkoord gaat met de overschrijving, dit heeft geen zin omdat wij dan verwijzen naar bovenstaande mogelijkheden.

+ Moet ik een duplicaat nog op naam zetten?

Wanneer u het duplicaat krijgt toegestuurd, is het ringnummer al op uw naam geregistreerd. U hoeft dan dus niets meer te doen. 

+ Hoe schrijf ik buitenlandse duiven op mijn naam?

U kunt met het eigendomsbewijs naar de overschrijvingsfunctionaris in de vereniging. Deze kan de duif overboeken en deze wordt dan dan geregistreerd in de NPO-Cloud. Wanneer u inlogt op uw account, vindt ze u ze onder "mijn ringen".

Voor Belgische duiven geldt nog dat dit moet worden doorgegeven aan de KBDB voor hun administratie. U kunt hiervoor een foto van het eigendomsbewijs mailen naar info@duivensportbond.nl

+ Wat moet ik doen om Belgische duiven op naam te zetten?

1. U laat ze in uw vereniging door de overschrijvingsfunctionaris overboeken op uw naam en
2. U stuurt een mail naar de NPO met uw lidnummer, de ringnummers en een foto van de eigendomsbewijzen

In de vereniging kan de overschrijvingsfunctionaris ook buitenlandse ringnummers op uw naam zetten (overboeken). Ze worden dan geregistreerd in de NPO-Cloud en wanneer u inlogt op uw account vindt ze u ze onder "mijn ringen".

Omdat in onze zoekmachine geen Belgische ringnummers gezocht kunnen worden, moet ook de KBDB op de hoogte gebracht worden van de overboeking. We vragen u daarom een mail te sturen naar info@duivensportbond.nl met een foto van het eigendomsbewijs/de eigendomsbewijzen, uw lidnummer en het ringnummers/de ringnummers. WIj geven dit dan voor u door aan de KBDB. 

U kunt via de zoekmachine op de site van de KBDB zien of de duif al op uw naam staat.

+ Moet ik mijn Belgische overschrijvingen doorgeven aan de NPO?

Omdat in onze zoekmachine geen Belgische ringnummers gezocht kunnen worden, moet ook de KBDB op de hoogte gebracht worden van de overboeking. We vragen u daarom een mail te sturen naar info@duivensportbond.nl met een foto van het eigendomsbewijs/de eigendomsbewijzen, uw lidnummer en als het om meer duiven gaat een lijstje met de nummers. Wij geven dit dan voor u door aan de KBDB. 

U kunt via de zoekmachine op de site van de KBDB zien of de duif al op uw naam staat.

+ Ik wil ringen nabestellen. Hoe doe ik dat en wat zijn de kosten?

Ringen kunt u nabestellen bij de ringenadministrateur van uw vereniging. Die plaatst de bestelling online.
Vaste voetringen: per 20 stuks
Chipringen: per 50 stuks
Ladies League ringen: per 5
Ladies League chipringen per 5

De nabestellingskosten zijn € 25,-- per keer.
Dit geldt niet voor de Ladies League ringen en niet voor fondclubringen, tenzij het een gecombineerde bestelling is met gewone vaste voetringen.
Onterecht berekende nabestellingskosten worden teruggeboekt.

+ Vanaf wanneer kunnen ringen voor volgend jaar besteld worden?

Vanaf eind juli kunnen de vaste voetringen voor het nieuwe jaar worden besteld. Zodra bekend is wanneer de bestellijn open gaat, maken wij dit kenbaar aan de ringenadministrateurs en de secretarissen van de verenigingen. Ook op onze site en in de nieuwsbrief wordt dit vermeld. De ringenadministrateurs kunnen van tevoren alvast inventariseren hoeveel ringen de leden nodig hebben.


Vogelgriep
+ Mag ik duiven loslaten als er vogelgriep heerst?

Dat mag. In het gebied binnen de 3 km zone en tussen de 3- en 10 km zone mogen de duiven niet worden vervoerd, maar mogen ze -  in het kader van het welzijn van de duiven - wel beperkt worden losgelaten (dus niet de hele dag buiten laten vliegen).

Buiten de 10 km zone zijn er geen beperkingen.

Kijk voor meer informatie ook op: www.duivensportbond.nl/vogelgriep

 


Overig
+ Waar kan ik melden dat ik het Neerlands Postduiven Orgaan niet ontvang?

Het Neerlands Postduiven Orgaan is geen officiële uitgave van de NPO (het wordt niet door ons uitgegeven en verzonden). Voor vragen of informatie kunt u contact opnemen met het Neerlands Postduiven Orgaan. Op www.neerlandspostduivenorgaan.nl vindt u alle (contact)informatie.

INFORMATIE VOOR LEDEN

Informatie voor leden